CONTACT +421 951 129 280

THE BROTHEROOD OF ETERNAL LOVE

20.01.2020

Pasta Oner | The Brotherhood of Eternal Love

 

Danubiana Meulensteen Art Museum (Bratislava-Čunovo)

25/1/2020 – 29/3/2020

Kurátor: Karel Srp

 

Ve spolupráci se slovenským Meulensteen Art Museum v Danubianě pořádá DSC Gallery velkolepou a doposud největší výstavu umělce Pasty Onera. Ne každý ví, že Pasta Oner, který na sklonku loňského roku oslavil 40. narozeniny, pochází z Trenčína. Oprávněně se tedy dostává jeho současná tvorba na Slovensko, kde má své kořeny. Pro milovníky umění se na ostrově Danubiany zjeví přes 50 děl, především velkoformátových obrazů, v doprovodu monumentálních plastik „renesančního“ Davida s americkým donutem. V obklopení „bratrství věčné lásky“ se diváci ocitnou v prostoru, který je založen na souhře starého umění a dnešní spotřební společnosti.


Ve výstavních sálech Danubiany obsadí přízemí a první patro nejnovější práce z ateliéru Pasty Onera. I přestože měl v loňském roce Pasta Oner také velkou výstavu v Alšově jihočeské galerii, dokázal vytvořit zcela nový cyklus olej-akrylových pláten. Jak poznamenává kurátor slovenské výstavy Karel Srp: „Každá nová výstava Pasty Onera překvapuje a šokuje, podněcuje diváky k zamyšlení nad stavem současného světa i k obsáhlým diskusím o smyslu umění.“  Autor se rozhodně nevyhýbá sdělování obsahu, ovšem v jeho díle se nesnaží dostat do polohy politického umění. Jak sám tvrdí: „Upozorňuji na konzumní způsob života, kterého jsme plnohodnotnou součástí, mě samotného nevyjímaje. A nestydím se za to, že mám rád hezké věci. Celé tohle dohromady je vlastně realita dneška.“
 


Kdybychom zapátrali v paměti, rozhodně si mnozí připomenou minulost Pastovy tvorby s odlišnou streetovou komunitou. Jako anonymní writer pracoval především s písmem a zkratkou. Písmo, skrze které dostává do obrazů nadále krátké vzkazy, používá jako jeden z výtvarných prostředků. Estetika vypůjčená z nejrůznějších reklam, etiket, komiksů, plakátů z poloviny 20. století konzumní Ameriky, je přetvořena do nových souvislostí. Do jeho výtvarného repertoáru se také dostaly muralové realizace ve městech. I v Danubianě se mohou návštěvníci těšit na unikátní velkoformátovou muralovou malbu, kterou Pasta Oner připravuje přímo v interiéru muzea.

 

Dnes má tento výrazný český umělec dvacet tisíc sledujících na instagramu a významné spolupráce (Nadace Terezy Maxové dětem s magazínem PROČ NE?! a značkou Louis Vuitton, francouzská značka Lampe Berger, švýcarská značka Sigg, německá značka Rosenthal nebo česká značka USSPA). Pasta Oner se v loni několikrát objevil v českých médiích. Především díky úspěchu na aukci s obrazem Pipe and Phone (2019), pořádanou londýnským aukčním domem Sotheby’s, Mimo to se také jeho díla pravidelně draží v českých aukčních domech. „Pasta Oner měl v roce 2017 v DSC Gallery první samostatnou art show s názvem Art is Truth. Dlouhodobě se zabývá ironizací komerce a současné společnosti. S razancí kombinuje principy vysokého a nízkého umění. V aktuální tvorbě se o to víc objevuje kontrast biblických příběhů a pozemského přepychu. Neustále diváky vybízí k vnímání mnohdy nepříjemné reality, kterou odráží ve svých dílech, konstatuje galerista Edmund Čučka.



Pasta Oner

Pasta Oner, vlastním jménem Zdeněk Řanda, se narodil 28. prosince 1979 v Trenčíně. Platí za jednoho z nejvýraznějších představitelů současné české umělecké scény. Středobodem jeho práce je olejová a akrylová malba a vytváření závěsných obrazů stejně tak jako tvorba prostorových objektů, plastik a instalací. Účastnil se okolo padesáti kolektivních výstav a v uplynulých letech realizoval osm obsáhlých sólových výstavních projektů. Pasta Oner nad rámec své autorské studiové a galerijní tvorby reprezentuje Českou republiku na oficiálních kulturních a společenských akcích v zahraničí (Šanghaj, Londýn, Brasília, Magnitogorsk, Lima). Jeho díla se pravidelně objevují v prestižních aukčních domech a jsou zastoupena ve většině českých privátních sbírek. V loňském roce byl jeho obraz vydražen na podzimní aukci renomované aukční síně Sotheby‘s v Londýně.
 

Text: DSC Gallery
Foto: archív