VIRVAR

7 CEST, JAK VYDĚLAT…

OLGA TRČKOVÁ:
7 CEST, JAK VYDĚLAT PENÍZE… NA TRHU S UMĚNÍM

POKUD JSTE PŘEČETLI PŘEDCHOZÍ TEXT, UŽ VÍTE, JAKÝM CHYBÁM SE VYHNOUT. JAK ALE TEDY NA UMĚNÍ ZBOHATNOUT? ZÁKLADNÍ PODMÍNKOU SAMOZŘEJMĚ ZŮSTÁVÁ VÁŠEŇ SBĚRATELE A VELKÁ LÁSKA K TOMU, CO KUPUJETE. TA VÁM DODÁVÁ JISTOTU, ŽE VLASTNÍTE ZVLÁŠTNÍ KUS UMĚNÍ I TRPĚLIVOST PODRŽET SI JEJ, IDEÁLNĚ PATNÁCT AŽ DVACET LET. PŘI VÝBĚRU SE TAKÉ VYPLATÍ DODRŽOVAT NÁSLEDUJÍCÍ RADY.

 

Rada 1

NAKUPUJTE PROGRAM GALERIE

Představte si, že byste měli možnost koupit vždy jedno dílo z dobré newyorské galerie v osmdesátých letech, kdy byly ceny dnešních nejdražších autorů o jednu až dvě nuly kratší. A pak si nechte udělat výzkum od dobrého poradce, podívejte se s ním na současné newyorské galerie, které produkují vítěze, a se stejnou vášní kupujte nová jména, která tyto galerie přivedou na trh. Základ je totiž vidět věci dřív než ostatní. Podobně to funguje i v Česku. Musíte vybírat dřív než ostatní. Dostaňte se do kontaktu s majitelem galerie, jejíž program se vám líbí, ale klidně nakupujte i z výstav, které se vám osobně nelíbí. Nechte se pozvat den před vernisáží. Nechte si poslat seznam autorů, kteří budou vystavovat na mezinárodních veletrzích. Být v předstihu, to je totiž v art investování tajemstvím úspěchu.

 

Rada 2

KUPTE HNED NA ZAČÁTKU VELEDÍLO

Proč mít řadu hezkých, ale nevýznamných obrazů, když můžete mít veledílo? Má to obvykle jednu vadu, je drahé. Jedno z řešení je všechno ostatní prodat! Každý sběratel to zažil, najednou máte tunu děl, která vlastně nikam nesměřují a nejsou nijak vyhraněná. Proto lidem, kteří začínají se sběratelstvím, radím, aby nikam nespěchali a aby nekupovali díla, která jsou levná. Pokud máte milion, kupte namísto deseti nevýznamných a průměrných věcí jedno dílo od autora, který má již renomé a zkušenost, vystavuje v galeriích a institucích a jehož hodnotu tak můžete s jistotou zhodnotit.

 

Rada 3

KUPUJTE OUTSIDERA

Dobrý obchod se dá udělat, i pokud vhodně vyberete umělce, který vypadá, že není dostatečně ohodnocen. Zkrátka když jdete proti trendu. Pokud chtějí všichni tu stejnou věc, nikdy z toho nebude dobrý obchod. Umění jede neustále retro, co bylo včera out, bude zítra trendy. Dílo stačí pár let podržet a z outsidera je hvězda.

 

Rada 4

KUPUJTE ODVÁŽNĚ A LOW BUDGETOVĚ

Riskantní podnik, ale mimořádně výhodný, to je sen každého sběratele. Budoucí význam díla je klíčovým principem nebo hrou vhodnou pro kupce s povahou hráče a instinkty lovce. Pokud máte jen omezený budget, třeba 150 000 korun, doporučuji kupování jedinečných prací náhle se vynořujících českých umělců, kteří se podobají známým a osvědčeným zahraničním. Najednou máte několik klíčových prací autorů, kteří udělají vše, aby byli úspěšní, a vaše počáteční odvaha bude odměněna budoucím růstem ceny. Neexistuje žádný konsensus ohledně mladých umělců, a to je ten skvělý aspekt současného umění. Vaše rozhodnutí, zda dílo koupit, se totiž stane součástí umělcova potenciálního místa v historii umění.

 

Rada 5

VYCHYTEJTE JEDINEČNÝ OKAMŽIK

Zvolte správný časový bod v kariéře umělce a nakupte jeho dílo právě ve chvíli, kdy se jeho pověst dostane k určitému bodu, od kterého ceny už jen stoupají. Počkejte tedy, až proběhne deset výstav, trh se otevře a ustálí, pak udejte rekordní cenu. Nejspíš to bude stále jen desetina toho, jakou bude mít obraz cenu za tři roky. Sbírejte autory, které teprve čeká vrchol kariéry. Sbírka budovaná tímto způsobem je mnohem více neutrální a odolná vůči trendům.

 

Rada 6

SLEDUJTE, CO NAKUPUJÍ VÝZNAMNÍ SBĚRATELÉ

Vaším průvodcem by měli být galeristé nebo ještě lépe členové správní rady muzeí. Umělci, kteří vzbudí jejich zájem, už totiž často mají naplánovanou výstavu ve významné instituci, což zvedá jejich cenu. Taky si přečtěte, kolik výstav má u uměleckých děl cedulku „půjčeno ze soukromé sbírky“. Jejich sběratelům cena díla roste. Zjistěte, co sbírá váš galerista. Je totiž jisté, že ten se osobně postará, aby hodnota autora z jeho sbírky rostla.

 

Rada 7

JE TŘEBA PRODAT SVÉHO ŠPÁLU

Světový trh s uměním naše Špály a Filly nemilosrdně ignoruje, investování do české moderny je dnes jistá ztráta investovaných peněz. Protože je ze zákona nemůžete vyvézt z republiky, jsou určeni jenom pro lokální trh. A jakou investiční hodnotu má něco, co nemůžete dál obchodovat v zahraničí? Malou. Do Česka a na Slovensko se valí trend současného světového umění a naši nejvýznamnější sběratelé zažívají to neuvěřitelné opojení z pocitu, když rozšíří sbírku o aktuální věci z Londýna či New Yorku. Anebo o mladé české a slovenské umělce, u kterých je zřejmé, že budou v budoucnu významní. Svět s uměním se mění. Ne že by zátiší s jablky nebylo dost cool, ale… sbírejte budoucnost.

 

A na závěr…

NEJVĚTŠÍ MÝTUS SBĚRATELŮ

Pamatujme také na nejčastější klišé a mýtus mezi sběrateli: „Moje děti budou milovat umění, které jsem nasbíral.“ Omyl. Pravdou je, že vaše děti budou milovat peníze, které utrží za prodej vaší sbírky. Kupujme tedy odvážně, aby u prodeje vašich děl vaše děti bouchaly šampaňské.

 

 

Dílo nazvané Trophy (autoři Carolyn Salas a Adam Parker Smith) jsem pořídila před šesti lety pro našeho českého sběratele na newyorském veletrhu VOLTA. Zaplatil za něj milion korun. Dva dny po nákupu vyšla v New York Times fotka díla jako upoutávka na veletrh a zároveň jako tip na jednu z nejzajímavějších vystavovaných prací. Už to byl ukazatel, že šlo o dobrou volbu. Před rokem dostal náš sběratel nabídku ze zahraničí, aby osmimetrové dílo prodal v přepočtu za pět milionů. Nabídku ovšem neakceptoval a dílo si dále ponechal ve své tuzemské sbírce.

Autorka je galeristkou, sledujte ji na @olga trckova a @dscgallery

Foto: archív DSC